Khamis, 1 Januari 2009

Masuk ATMA

Selamat Tahun Baru 2009. azam tahun ni tak pikir lagi...haha. ari ni nak citer kisah aku masuk ATMA pulak...check it out...

Aku Tersilap Masuk Askar...tu bukan ATMA...tp Akademi Tentera Malaysia. aku tak ingat bila aku temuduga...masa temuduga jumpa la memember aku masa sekolah dulu...Padil sc1, Syed sc3, Juhiswan stp, Vijay stp. bila tiba ari melapor, aku pn bertolak la dr umah, family aku hantar kan sekali...gerak pagi tu dr umah sebelum Subuh, so Subuh kat highway. time Subuh ni terserempak ngan jawa n family. then terus kan ke ATMA di kem Sg Besi. sampai kem sg besi terus masuk ke kawasan ATMA. lapor di kolam renang. lepas melapor semua, mak bapak dinasihatkan pulang. tinggallah kami beramai2 ngan baju putih lengan panjang. itu lah pakaian waktu melapor.

minggu pertama kami diberikan pakaian seragam, tempat tinggal, buku2 akademik. aku tinggal kat Lembah Alfa, salah satu tempat tinggal untuk skuadron Charlie. tanggal 25 mei 1999 bermula lah kehidupan aku sebagai seorang soldier. tarikh ni tarikh aku dan kawan2 yg lain angkat sumpah sebagai seorang tentera. cap 10 jari wooo...selepas tarikh ni bermula la bulan orientasi yg dipanggil latihan induksi.

sebulan ni aku culture shock...haha...cam biasa la kena belasah, dilatih sbg seorg askar, bulan yg dilatih utk mengubah perwatakan awam kepada tentera. honestly memang aku banyak menyumpah...rasa menyesal pun ader. latihan semua 18SG. aku takleh citer bab2 training ni...kang takder org nak masuk askar pulak kang. haha...tu sebab aku kata ATMA means Aku Tersilap Masuk Askar...haha...bulan ni jadual memang pack, tak sempat nak menyanyi time mandi, masa yg ader semua cukup2 je...sentiasa berlari2 utk kejar masa. akhirnya sebulan yg perit berlalu...tp sebenar nya bulan ni la yg seronok...bile time lepak2 ngan memember sembang balik masa latihan induksi memang menyeronokkan...haha...macam2 ragam ader.

bermula nyer kuliah...masa latihan induksi kehidupan banyak bersama ngan jurulatih...bila dah mula kuliah ni senior pulak take over. adoi hai! fade up jugak la kengkadang tu. punishment cam biasa. sorg silap semua kena...ni semua nak bagi cooperate sebenor nye. time ni pun samer la...lg dahsyat dah kira klasifikasi over 18SG dah ni. aku tak leh citer kat sini...biar la aku ngan skot2 je yg tau...hehe. positive nye hubungan kami satu skuadron jadi rapat. bagus sebenonyer ragging dalam askar ni. kalau tak masing2 buat hal masing2 je.

semester kuliah ni yg tak best nyer time baris sukan...nak ngadap staf Julaihi...adoi hai...last2 ubah jadual kuliah...adjust bagi tiap2 hari kul 5-6 ader kelas...haha...alasan terbaik tak payah baris sukan. kalau sabtu pt pagi tu tak leh nak elak dah...sondol jela. semester kuliah ni paling best bila dapat g UTM Semarak...haha...aku makmal kat UTM Semarak...baru la dapat rasa macam masuk universiti sikit...hehe. lupa pulak aku amik degree electric and electronic engineering. habis makmal lepak cyber cafe. ari rabu bila budak atma turun je cyber cafe tu penuh ngan bebudak atma je...chating...termasuk la aku...haha.

lepas semester pertama patutnya cuti sebulan sbb UTM cuti, tp kami tak cuti...time ni fatique besar2an. aku fatique kat mes pegawai...tempat paling syok fatique...hehe. tahun ni gak tahun pertama ATMA mengeluarkan graduan nyer. intek 99 ditauliahkan. semua senior yg kat skudai turun sg besi. peh risau je time ni. masa tu fobia lg jumpa senior...haha. habis majlis tauliah tak lama lepas tu sambut tahun baru. masa tu gempar Y2K...padahal takder aper2 pn.

naik semester kedua...kehidupan sama cam sem lepas gak. adjust jadual kuliah lg sbb tak nak turun baris sukan. tp ader gak hari yg tak leh adjust...haha...kena la turun gak. tp masa tahun satu ni yg best nyer fly kat Balakong. makan roti canai, main internet kat cc. pagi baru balik...haha. kepala nyer bukan aku...roomate aku, budak boy. Sepul la sape lg. masa tahun satu ni roomate aku asyik tukar je...mula2 Janarthanam, pastu tukar ngan Sepul, then Dhanaraj last sekali Anuar. habis semester kedua sambung pulak persediaan untuk LKPT.

aku LKPT kat KTD. dekat dua bulan gak LKPT ni. time ni lg banyak kenangan...tak larat aku nak taip kat blog ni...menyakitkan bila melalui tapi menyoronokkan bila diingati...haha. terlalu banyak kenangan aku berlatih kat sana bersama skot2 yg best. dengan penginapan yg bersarang kan semut api...jahanam kasut sukan aku dimakan semut...haha. macam2 hal la masa ni kalau nak dikenangkan. habis LKPT baliklah kami dgn gembiranya...bermula la tahun kedua.

naik tahun dua pindah blok G pulak. tukar lg roomate aku. kali ni aku duk ngan Nasri, Kiwan ngan Pak Lan. blok G letak nye kat luar kem. so, g kelas naik bas atma. balik kengkadang bas lambat...jalan kaki je ikut short cut. habis semester intek 2000 pulak ditauliahkan. masa ni tahun dua kena jadik pak pacak...masa pemilihan pak pacak aku tak terpilih...hehe...syok nyer. skot2 yg kena jadik pak pacak ni semua gelap2...kulit terbakar...roomate aku Nasri ngan Kiwan je kena. aku ngan pak lan menuang...haha. adoi hai! kesian skot2 aku...nak buat camana, saper suh masuk ATMA.

then sambung semester seterusnya...habis semester LKPT lagi...sondol je la...tempat yg sama gak...tp yg tak leh lupa 2 minggu terakhir...haha. CW and CIW. paling aku tak leh lupa bila Gobala mengamuk...masa tu platun aku Nuzul jadi ketua platun, semua persiapan tak siap lg, kesian aku tengok Nuzul kena belasah ngan pelepah sawit ngan Gobala...sadis...sadis. habis LKPT ni balik semula ke sg besi. persiapan nak g skudai pulak...sbb semua Engineering kena g skudai sbb fasiliti ATMA tak cukup lg masa tu.

itulah sikit lebih kurang cerita selama dua tahun aku di Sg Besi...esok sambung kisah di skudai pulak eh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan